Monday, March 27, 2006

 

Uusille opiskelijoille

oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo

Uudet opiskelijat tulevat kurssille usein vähän pelokkaina kun eivät tiedä mitä on tulossa. Hyvin yleinen kysymys on “Ei kai täällä opeteta kielioppia?” Tulkattuna kysymys tarkoittaa “En kai joudu kuuntelemaan pitkäpiimäisiä tieteellisiä höpötyksiä joita en ymmärrä?” Voin rauhoittaa vastaamalla tuohon kysymykseen että et todellakaan. En suosittele senkaltaista opiskelua.

Tarkoitan kieliopilla systeemiä jolla sanoja käytellään. Se on aivan kuin manuaali kielen sanoille. Se tulee suoraan hyötykäyttöön. Nimitän sitä joskus "kielen tekniikaksi" jotta uusien opiskelijoiden kasvoille ei leviäisi se tuttu torjuva ilme jonka sana "kielioppi" saa aikaan. Hauska huomata miten etenkin miesopiskelijoiden ryhti paranee kun mielenkiinto herää "kielen tekniikkaan". Sana "systeemi" toimii niinikään hyvin, samoin "rakenne".

Ensin pelkkiä sanoja - “Minä olla suomi”

Ja sitten äskeiseen kielioppia mukaan - “Minä olen suomalainen” tai “Minä olen Suomesta” tai “Minä olen Suomessa”

Käännä nuo lauseet jollekin kielelle. Silloin huomaat osaatko sen kielen kielioppia vai pelkkiä sanoja.

AJATTELE TÄNÄÄN: Mitä puolta kielestä haluat opppia? Haluatko saada ammattisanastoa, oppia puhumaan, kirjoittamaan meilejä, oppia ymmärtämään muiden puhetta...?

Ihan kaikessa on SANASTO - ÄÄNTÄMINEN - KIELIOPPI. Jos yrittää jättää yhdenkin pois kielitaito jää kovin vajavaiseksi. Kun harjoittaa jokaista noista kolmesta saa tuloksia.

oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo

Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?